+98-912-450-7812 98-21-6678-9272 [email protected]

تاکنون در رابطه با انواع ورق‌ها مطالبی ارائه شده است. از جمله می‌توان به ورق آلومینیوم، ورق پانچ، ورق روغنی و ورق رنگی اشاره نمود. در این مطلب قصد داریم به ارائه‌ی مفاهیمی از ورق آجدار بپردازیم. ورق آجدار از طریق فرآیند نورد گرم حاصل می‌شود. بیش‌ترین کاربرد این ورق در شرایطی می‌باشد که سطوح شیبدار بوده و محیط اصطکاک بالایی داشته باشد. که به منظور جلوگیری از سر خوردن افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید بر روی سطح این ورق‌ها معمولا برجستگی‌های مختلفی مانند عدسی، لوزی و بادام وجود دارد. در این مطلب به بررسی این موارد پرداخته‌ایم: شیوه‌ی تولید ورق آجدار، استانداردها و انواع ورق آجدار، مزایای استفاده از ورق آجدار، کاربردهای ورق آجدار، ورق آجدار آلومینیوم، عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق آجدار و تفاوت ورق آجدار فابریک و پرسی.

مجموعه‌ی آهن آنلاین ورق آجدار را در ضخامت‌ها و ابعاد مختلف ارائه می‌نماید. شما می‌توانید به منظور اطلاع از قیمت ورق آجدار به لیست قیمت این محصول در سایت مراجعه فرمایید.

شیوه‌ی تولید ورق آجدار
به منظور تولید ورق‌های آجدار از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود که تحت فرآیند نورد گرم قرار گرفته‌اند. شمش‌های مورد استفاده در این فرآیند دارای ابعاد و مقاطع معینی می‌باشند. در فرآیندی این شمش‌ها را وارد کوره‌های ذوب می‌کنند، این عمل به منظور رسیدن این شمش‌ها به دمای معین انجام می‌گردد (که دمای مناسب به منظور انجام ادامه‌ی عملیات می‌باشد ). بعد از آن شمش‌ها وارد مرحله‌ای به نام پوسته زدایی می‌شوند، هدف از پوسته‌ زدایی کاهش سطح مقاطع شمش‌های فولادی و افزایش طول آن‌ها می‌باشد. در نهایت ورق‌های تولید شده از قفسه‌های نورد پایانی عبور می‌نمایند. بعد از این مرحله فرآیند آجدار کردن ورق انجام می‌گیرد. ضخامت نهایی ورق‌های تولیدی بین یک و نیم تا ده میلی‌متر می‌باشد. حال که فرآیند تولید ورق به اتمام رسیده است. ورق‌ها دسته‌بندی شده و به بیرون از کارخانه‌ی تولیدی انتقال داده می‌شوند. دسته‌بندی ورق‌های آجدار به دو صورت رول و فابریک می‌باشد.

نمایی از کارخانه‌ی تولیدی ورق آجدار | ورق آجدار؛ استاندارد، مزایا، کاربردها، شیوه ی تولید و تعیین قیمت
نمایی از کارخانه‌ی تولیدی ورق آجدار

ورق آجدار؛ استانداردها
همان‌طور که در قسمت بالا اشاره نمودیم ورق‌های آجدار در ضخامت‌های یک و نیم تا ده میلی‌متر در بازار موجود هستند. ابعاد این ورق‌ها عبارتند از دو در یک، یک و نیم در شش و دو در شش متر. این ورق‌ها معمولا از جنس ST37 می‌باشند.

انواع ورق آجدار موجود در بازار
ورق‌های آجدار در انواع متفاوتی تولید می‌شوند که از جمله می‌توان به آهنی، آلومینیوم، گالوانیزه و استیل اشاره نمود که هر یک مصارف خاص خود را دارند. جوش‌کاری این ورق‌ها به صورت ویژه صورت می‌پذیرد، همین امر سبب شده تا این ورق استفاده‌ی فرآوانی در امور صنعتی و غیرصنعتی داشته است.

مزایای استفاده از ورق آجدار
این ورق‌ها مزیت‌های فرآوانی دارند که به برخی از آن‌ها در این قسمت اشاره می‌نماییم.

ورق‌ها دارای سطوحی شفاف و روشن می باشند.
دارای مقاومت بالایی هستند همین امر سبب شده تا از آن‌ها در مواردی مانند کف کشتی‌ها، وانت‌ بارها و کشتی‌ها استفاده نمایند.
توان بالایی در برابر سطوح لغزنده دارا می‌باشند.
به دلیل دارا بودن سطوحی درخشان از آن‌ها در برخی از امور تزیینی استفاده می‌نمایند.
خاصیت جوش‌پذیری این نوع از ورق‌ها بالا است.
انعطاف پذیر بوده و به راحتی قابلیت خم شدن دارند.
کاربردهای ورق آجدار
ورق‌های آجدار ورق‌هایی می‌باشد که برآمدگی‌های مختلفی بر روی آن‌ها موجود است، ورق‌های آجدار را با نام گل ورق نیز می‌شناسند. همچنین در جنس‌ها و سازهای مختلف تولید می‌شوند. ورق آجدار دارای کاربردهای مختلفی می‌باشد که از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

دیوار و سقف آسانسورها
به منظور تفکیک‌ سازی خطوط تولیدی
کف زمین‌ها
ساخت حفاظ
ساخت پل
ساخت ایستگاه‌های اتوبوس
مورد استفاده در کف کامیون و وانت بارها
نمونه‌ای از کاربرد ورق آجدار در کف | ورق آجدار؛ استاندارد، مزایا، کاربردها، شیوه ی تولید و تعیین قیمت
نمونه‌ای از کاربرد ورق آجدار در کف

ورق آجدار آلومینیومی چیست؟
همان‌طور که در قسمت انواع ورق‌های آجدار اشاره نمودیم. این ورق‌ها در انواع مختلف تولید و استفاده می‌شدند که ورق آجدار آلومینیوم یکی از این موارد است. این ورق به دو صورت رنگی و بدون رنگ تهیه می‌شوند که توان بالایی در برابر زنگ‌زدگی دارند. این نوع ورق نیز به دو صورت شیت و رول بسته‌بندی شده و در بازار عرضه می‌گردد. عملیات فرمینگ متفاوتی بر روی این ورق‌ها انجام می‌گیرد که از جمله می‌توان به فرمینگ کرکره، ذوزنقه و شادولاین اشاره نمود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق آجدار
به دلیل اینکه این ورق در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود، بنابراین انواع مختلف آن قیمت‌های متفاوت با یکدیگر دارند. همچنین نوع عواملی مثل نحوه تولید، میزان انرژی مصرفی، نرخ دلار و چندین عامل ریز و درشت دیگر بر قیمت این محصول مانند سایر محصولات فولادی موثر است.

ورق آجدار فابریک و ورق آجدار پرسی چه تفاوت‌ هایی دارند؟
اگر شما قصد خرید ورق آجدار را دارید و می‌خواهید از آن در پروژه‌های خود استفاده نمایید. قبل از خرید باید اطلاعاتی درباره‌ دو نوع فابریک و پرسی داشته باشید، تا خرید درستی انجام دهید. ورق پرسی، ورقی کاملا ساده می‌باشد که اشکال مختلفی بر روی آن، از طریق دستگاه ایجاد شده است. اما در ورق فابریک، لایه‌ای از آج بر روی ورق افزوده می‌شود. وجود این لایه‌ی آج بر روی ورق فابریک، عاملی گردیده تا وزن این ورق نسبت به وزن ورق پرسی بیش‌تر گردد. در سال‌های گذشته ورق مورد نظر تنها به شکل پرسی در کشور تولید می‌گردید و امکانات لازم برای تولید ورق فابریک موجود نبود. برای اولین بار در سال ۹۵ کارخانه‌ی فولاد مبارکه، موفق به تولید ورق آجدار فابریک شد و توانست این ورق را در ضخامت دو میلی‌متر تولید نماید.

در رابطه با ورق آجدار بیش‌تر بدانید:
ورق آجدار از مهم‌ترین محصولات فولادی می‌باشد که در بین ورق‌های موجود بیش‌ترین میزان استفاده را دارد. میزان تولید این ورق‌ها در کارخانجات بالا می‌باشد، که به طور تقریبی این میزان بین صد تا صد و پنجاه هزار تن است. تولید این ورق از ارزش بالایی برخوردار می‌باشد، به گونه‌ای که اگر در سبد تولید یک کارخانه‌ای این محصول موجود باشد باعث افزایش میزان ضریب امنیت تولیدات آن کارخانه می‌گردد. همین امر باعث مطرح شدن آن کارخانه‌ی تولیدی در سطح داخلی و خارجی را فرآهم می‌آورد. این ورق‌ها به صورت صادراتی نیز وارد کشور می‌شوند از جمله می‌توان به ورق‌های صادراتی روس و چین اشاره نمود.

تماس با ما

تهران، جاده قدیم تهران کرج، بعد از شیر پاستوریزه، پارس امیر، پلاک 32

0098-912-450-7812

0098-21-6678-9272

آخرین مطالب

کاربرد آلومینیوم در صنعت ساختمان

هرنوع فلز یا به طور کلی‌تر هر ماده ای با توجه به خواص و ویژگی های خاص خود در صنایع مختلف کاربرد...

ورق قلع اندود؛ فرآیند تولید، کاربردها و لایه‌ها

در مطالب قبلی ارائه شده در سایت به بررسی انواع ورق‌های فولادی از جمله ورق سیاه، ورق آلومینیوم، ورق...

گارد ریل چیست؟

با رشد جمعیت و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه نیاز به امنیت جاده ها و بزرگراه ها بیشتر احساس می‌شود...

تیر آهن

تیر آهن H تیر آهن از مقاطع پر کاربرد فولادی و مهمترین نوع پروفیل ساختمانی می باشد که در حالت...

ورق های ST52

از ورق های ST52  با عنوان ورق های زیر بنایی صنعت نام برده می شود . دلیل آن هم به...

پترو صنعت تاج

 

واردات و صادرات فولاد آلیاژی، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و استیل، با 20 سال سابقه تهیه و توزیع مواد اولیه به بسیاری از صنایع ایران.